Opladning ude
Hurtig og nem offentlig opladning
Ladetider
Så lang tid tager det at oplade en elbil
IONIQ 5
63 kWt-batteripakke
Oplader du ved en såkaldt lynlader, en ladestander med 350 kW jævnstrøm (DC-ladning), tager det ned til 18 min. at lade bilen fra 10% - 80%. Lader du ved en hurtigladestander med 50 kW tager det ned til 58 min.
84 kWt-batteripakke
Oplader du ved en såkaldt lynlader, en ladestander med 350 kW jævnstrøm (DC-ladning), tager det ned til 18 min. at lade bilen fra 10% - 80%. Lader du ved en hurtigladestander med 50 kW tager det ned til 1 time og 16 min.
IONIQ 6
58 kWt-batteripakke
Oplader du ved en såkaldt lynlader, en ladestander med 350 kW jævnstrøm (DC-ladning), tager det ned til 18 min. at lade bilen fra 10% - 80%. Lader du ved en hurtigladestander med 50 kW tager det ned til 58 min.
77,4 kWt-batteripakke
Oplader du ved en såkaldt lynlader, en ladestander med 350 kW jævnstrøm (DC-ladning), tager det ned til 18 min. at lade bilen fra 10% - 80%. Lader du ved en hurtigladestander med 50 kW tager det ned til 73 min.
De beregnede ladetider er estimerede tider og tager ikke højde for mulige strømtab under konverteringsfasen. Opladningshastigheden afhænger af opladerens effekt. Jo højere effekt, jo kortere opladningstid. Andre faktorer kan også påvirke opladningstiden, såsom batteriets tilstand, brug af komfortudstyr samt udendørstemperaturer m.m.
Kabler og stik
Forskellige typer af ladekabler
Type 2-ladekabel
Ligesom den ladeboks du kan få installeret derhjemme, anvender mange offentlige ladestationer vekselstrøm (AC), som er kompatibelt med et type 2-stik. Når biler oplader, sørger batteriets on-board charger for at konvertere vekselstrømmen til jævnstrøm (DC). Bemærk, at du ikke kan forvente, at offentlige ladestandere har et fastmonteret ladekabel. Du bør derfor altid have dit eget med. Når opladning igangsættes låses kablet automatisk fast, og det forbliver fastlåst, indtil du stopper opladningen.
Type 2-stik CCS
Hurtigladere anvender jævnstrøm (DC), og de har oftest et stik fastmonteret på standeren, som skal sættes i din bil. Kablet ligner et type 2-stik, men er udstyret med to ekstra stik, som er nødvendige for hurtigladning. Da der ved denne opladning anvendes jævnstrøm, skal batteriets on-board charger ikke konvertere strømmen, hvorfor opladningen går hurtigere. Med dette CCS-kabel kan du oplade med op til 350 kW.
Bemærk, at ladetider afhænger af batteritemperatur, laderens beskaffenhed, antallet af brugere på samme lader m.m. Derudover er ladetiderne afhængige af batteriets tilstand, den tilfængelige ladestrøm, ladestanderens tilstand, udendørstemperatur m.m.
Etiketter på ladestandere og elbiler
AC-ladning
Se efter etiketten på din elbil. Står der "C", skal du tilsvarende se efter et "C" på ladestanderen, for at du kan oplade din bil via denne.
DC-ladning
Se efter etiketten på din elbil. Står der "L", skal du tilsvarende se efter et "L" på ladestanderen, for at du kan oplade din bil via denne.
Tag på kør-selv-ferie i din elbil
Til Østrig i IONIQ 5
"Det er på alle punkter en positiv oplevelse for os at køre på strøm, og jeg må indrømme, at ladehastigheden er helt i top med IONIQ 5. Vi havde cirka seks ladestop over de 1.340 kilometer på turen til Østrig, og vi holdt ikke i kø til ladning én eneste gang."
Ladeløsninger
Ladeløsninger til ethvert behov
Vores elektriske biler
*Rækkevidde iht. WLTP. Rækkevidden afhænger af udstyrsvariant, og kan variere afhængigt af vejforholdene, kørestil, temperatur og dæktype.
**Ladetid afhænger bland andet af batteritemperatur, batteriets og ladestanderens tilstand, den tilgængelige ladestrøm, laderens beskaffenhed, udendørstemperatur og antallet af brugere på samme lader.