Køreglæde og komfort
Elektrisk køreglæde
Køreoplevelse
Det er alt andet end kedeligt at køre i en elbil
Komfort
Mere rummelighed. Mere komfort.
IONIQ 5
Bagagerummet i IONIQ 5 rummer 527 liter. Men når bagsæderne lægges ned, vokser det til 1.587 liter. Derudover er der et opbevaringsrum foran, hvor benzinmotoren normalt ville være, på 57 liter (24 liter hvis bilen er firhjulstrukket). Perfekt til opbevaring af f.eks. dit ladekabel.
TUCSON
Bagagerummet i TUCSON, afhængigt af drivlinje, rummer 620 liter og op til 1.799 liter, når bagsæderne lægges ned.
Bedre og mere behagelige køreture med Bluelink®
Bluelink® forbinder dig med din Hyundai – både før, under og efter din køretur. Med Bluelink kan du f.eks. få hjælp til at finde nærmeste ledige ladestander, og du kan få live trafikinformationer. Du kan også kontrollere, om bilen er låst, og hvis du har glemt, hvor du parkerede, kan du se din bils lokation i appen.
Lyd og støj
Støjsvag kabine giver en magelig køretur
Højere lydfrekvens og bedre isolering
Lyden fra en elmotor har en højere frekvens end den lyd, en konventionel forbrændingsmotor har. De højere frekvenser kan nemmere blokeres med isolering. Derfor giver en elektrisk drivlinje støjsvag kørsel.
Optimerede dæk
Lyden, som kommer fra vejen og dækkene, er meget den samme i en elbil som i en bil med en forbrændingsmotor. Dækkene er dog optimerede til lavere rullemodstand, som kan resultere i mindre støj.
Aerodynamisk design
Elektriske biler er optimeret til at kunne opnå længst mulig rækkevidde. Ved høje hastigheder er det dog alligevel vindmodstanden, der udgør den største støjkilde. En ting man kan gøre, for at reducere støjen, er at erstatte sidespejlene med digitale sidespejle. De er nemlig mindre, og de minimerer dermed vindmodstanden og deraf støjen. Den nye IONIQ 6 kan fås med elektriske sidespejle.
Det lyder pludselig anderledes
Der er mere roligt i kabinen i en elbil, fordi der ikke er en larmende forbrændingsmotor. Derfor vil du opleve, at lyden fra f.eks. ventilationen eller klimaanlægget er mere fremtræden end ellers.
Elbiler giver et dæmpet bybillede
Hastigheder fra 0 til 30 km/t
Generelt larmer elbiler, der kører med en konstant lav hastighed, ca. 2-5 dB mindre end en bil med en forbrændingsmotor. Og når bilen udsender dens kunstige lyd for at advare fodgængere, larmer den 1 dB mindre.
Hastigheder over 30 km/t
Ved hastigheder fra 30 km/t og derover er der ikke lige så stor forskel på lydniveauet mellem elbiler og biler med en forbrændingsmotor. Det er ganske enkelt fordi, vindmodstanden og lyden fra dæk og vej ved disse hastigheder er mere dominerende end motorens lyd.
Store køretøjer larmer mere
Det største potentiale for at reducere støj ligger selvfølgelig hos de største køretøjer. Hvis lastbiler, varebiler og skraldebiler alle kørte på el, ville det reducere støjen inde i byen markant. Det samme gælder motorcykler og scootere.
Ingen udstødningsrør
Ahh. Så blev der stille. Elbiler har ingen udstødningsrør. Det betyder farvel til højlydte udstødningsrør og ødelagte lydpotter.
Vores elektriske biler
*Rækkevidde iht. WLTP. Rækkevidden afhænger af udstyrsvariant, og kan variere afhængigt af vejforholdene, kørestil, temperatur og dæktype.
**Ladetid afhænger bland andet af batteritemperatur, batteriets og ladestanderens tilstand, den tilgængelige ladestrøm, laderens beskaffenhed, udendørstemperatur og antallet af brugere på samme lader.